سفارش تبلیغ
صبا ویژن
امور فرهنگی و کانون قرآن و عترت دانشکده علوم قرآنی خوی


آیت‌الله موحد کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

توهین غربی‌ها به پیامبر(ص) به خاطر نگرانی از گسترش اسلام است


















خطیب نماز جمعه تهران با محکومیت توهین اخیر نشریه فرانسوی به پیامبر(ص) گفت: غرب قدرت اسلام را احساس کرده و می‌داند که اسلام جاذبه‌ای قوی دارد؛ به همین خاطر دست به این رذالت‌ها زده است.

، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی (جمعه 26 دی) در خطبه‌های نماز جمعه تهران، درابتدای سخنان خود با اشاره به سخنان حسن رحیم‌پور ازغدی سخنران پیش از خطبه‌ها که احتمال عدم حضور خود را در جلسات بعدی به دلیل فشار بر ستاد نماز جمعه از سوی برخی افراد اعلام کرده بود، اظهار داشت: خیلی نگران شدم از سخنان ایشان که گفتند شاید از جلسات بعد نیایم؛ یکی از کسانی که از سخنان ایشان استفاده فراوان می‌کند، خودم هستم.

وی تصریح کرد: نمونه ایشان را کم داریم؛ خداوند توفیقات ایشان را زیاد کند و به مردم توفیق استفاده بدهد؛ ایشان جمله ای را که گفتند پس بگیرند و حتمن در نماز جمعه شرکت و سخنرانی کنند، همه استفاده می‌کنند؛ بیانات ایشان محدود به نماز جمعه نیست و من خودم مقیدم از تلویزیون بیانات ایشان را دنبال کنم.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با بیان اینکه یکی از لوازم تقوی این است که انسان نسبت به خودش خوشبین نباشد، گفت: به گفته امیرالمومنین (ع) انسان متقی ازخودش حساب می کشد؛ اگر موفق شدیم امروز این کار را بکنیم، در قیامت جواب دادن برای ما آسان خواهد شد؛ رسول اکرم (ص) نیز به اباذر توصیه کرد که به حساب خودت امروز برس، بین چه می‌کنی؛ اگر به این کار رسیدی و از خودت بازخواست کردی، در قیامت حسابت آسان خواهد بود.

آیت‌الله موحدی کرمانی در ادامه با اشاره به روایات و آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: احترام مومن از کعبه بیشتر است؛ باید از خود سؤال کنیم آیا حرمت برادر دینی و آبروی او را حفظ می‌کنیم یا نه؟ اینقدر قرآن مجید سفارش به وحدت می‌کند؛ آیا رعایت می‌کنیم یا نه؟ آیا بین شیعه و سنی و در درون کشورمان متحد هستیم یا نه؟

وی با تأکید بر اینکه کسانی که مسئولیتی در نظام دارند، بار سنگینی بر دوش دارند، به برخی معضلات موجود در جامعه اشاره و تأکید کرد: آیا در جامعه کم منکر داریم؟ آیا بدحجابی، دروغ و تقلب، منکر نیست؟ مسئولین چه کرده اند؟ مسئولین در برابر فسادی که چهره جامعه اسلامی را کریح کرده است، چه کرده‌اند؟ چرا این همه بدحجابی در جامعه دیده می‌شود؟!

امام جمعه موقت تهران افزو: معنای بدحجابی این است که دیگر جوان رغبتی به ازدواج نمی‌کند و می‌گوید فضای تلذذ برایم فراهم است و دیگر نیازی به ازدواج نیست! اینجا باید بگوییم که چقدر غافلند آنهایی که وسیله تلذذ را برای یگران فراهم می‌کنند! این وضعیت بنیان خانواده را هم متزلزل می‌کند؛ جوانی که به دنبال نگاه‌های خیره، مجذوب می‌شود، نسبت به همسر خودش بی‌رغبت می‌شود.

آیت‌الله موحدی کرمانی ادامه داد: آیا دانشجویی که در فضای آرام درس می‌خواند موفق‌تر است یا دانشجویی که بخاطر بودن در این فضا، مدام اضطراب دارد؟ یقیناً دانشجوی اول موفق‌تر است.

وی تصریح کرد: اگر دشمن چنین فضایی را ببیند، به این نتیجه می‌رسد که غیرت دینی در بین مردم ایران ضعیف شده است و وقت آن است که حمله کنیم. مسئولان تجربه کشور آندولس را به یاد داشته باشند که بواسطه این فسادها تبدیل شد به کشور کفر؛ خانم‌ها نیز قدر خود را بدانند.

وزرای آموزش و پرورش و علوم نسبت به میلیون ها مغز نوجوان و جوان احساس مسئولیت کنند

خطیب جمعه تهران اظهار داشت: میلیون‌ها مغز جوان و نوجوان در دست وزرای علوم و آموزش و پرورش است؛ بدانند که مسئول میلیون‌ها مغز هستند که فردا مدیریت جامعه را برعهده دارند. آیا به پرورش این‌ها توجه شده است؟ آیا در برابر این امانتی که انقلاب به آنها سپرده، احساس مسئولیت می‌کنند؟

آیت‌الله موحدی کرمانی خطاب به مسئولان تأکید کرد: متوجه باشید که مسئولیت سنگین است؛ در وفاداری به ولایت به شعار اکتفا نکنند و با عمل نشان دهند که به ولایت وفادارند.

وی همچنین با طرح این سؤال که «آیا در این کشور اسلامی مردم امنیت جان و مال دارند یا خیر؟» گفت:  آیا اگر مردم خانه را برای چند روز ترک کنند و به سفر بروند، آیا نسبت به امنیت خانه خود اطمینان دارند؟ نیروی انتظامی فعال است، اما بیشتر لازم است. آیا در نظام سنتی مسئولان ضوابط حاکم است یا روابط؟ آیا در مدیریت مسئولان، انسانی مظلوم می‌شود؟ آیا اگر فردی به مسئولان مراجعه کرد، می‌تواند او را ببیند و اگر نامه‌ای نوشت، می‌تواند جواب بگیرد؟ در این زمینه هم مسئولان باید مراقب باشند.

غرب از پیشروی اسلام در اروپا نگران شده است

خطیب نماز جمعه تهران  درخطبه دوم با محکومیت توهین اخیر یک نشریه فرانسوی به پیامبر گرامی اسلام (ص) خاطرنشان کرد: غرب قدرت اسلام را احساس کرده و می‌داند که اسلام جاذبه‌ای قوی دارد؛ به همین خاطر دست به این رذالت‌ها زده است.

آیت‌الله موحدی کرمانی تصریح کرد: بگذارید چهره خود را آشکار کنند تا دنیای اسلام بیدار شود و دل به این ها نبندد.

وی ادامه داد: جای بسیار تأسف است که حمات از این جنایت را «حمایت از آزادی» می‌نامند! در حالی که این آزادی نیست؛ این، هتاکی و خباثت و بی‌شرمی است؛ از آن عجیب‌تر این است که این جانی‌ها راهپیمایی راه می‌اندازند و تروریسم را محکوم می‌کنند؛ در حالیکه خودشان تروریست‌پرور هستند! نخست وزیر رژیم جلاد و کودک‌کش صهیونیستی نیز راه افتاده و تروریست را محکوم می‌کند؛ پس چه کسی در سوریه به تروریست‌ها سلاح می‌دهد؟!

عضو مجلس خبرگان رهبری خطاب به غربی‌ها اظهار داشت: به مرحله ای رسیده‌اید که آنهایی را که حمایت کردید، همین داعش، امروز به جان خودتان افتاده‌اند.

مذاکره کنندگان هسته‌ای بدانند با چه کسانی مذاکره می‌کنند/ آمریکا غیرمنطقی است

امام جمعه موقت تهران در ادامه با تأکید مجدد بر ضرورت مسأله «وحدت» در جامعه اسلامی گفت: باید به وحدت اهمیت فراوان بدهیم؛ آنچه به دست آورده ایم با وحدت حول محور امامت و ولایت بوده است و امروز هم وحدت، حافظ ارزش‌هاست.

آیت‌الله موحدی کرمانی همچنین با اشاره به تداوم مذاکرات هسته‌ای میان ایران و غرب عنوان کرد: هیأت ایرانی مذاکره می‌کند؛ اشکالی ندارد و ان‌شالله مبارک است، اما مهم این است که بدانند طرف مذاکره چه کسانی هستند؟

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم تأکید کردند که دشمنی آنها پایانی ندارد و باید به نیروی داخلی تکیه کرد و مسئولان هم باید با تکیه بر نیروهای درونی، حربه تحریم را بی‌اثر کنند.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: رهبر انقلاب همچنین گفتند که «دولتمردان آمریکایی غیرمنطقی هستند»؛ باید توجه داشته باشیم که نظام اسلامی تسلیم‌شدنی نیست و حرف‌های منطقی دارد؛ لذا در برابر حرف‌های غیرمنطقی آمریکا و همراهنش تسلیم نشده و نخواهد شد.

با کاهش قیمت نفت، اهمیت «اقتصاد مقاومتی» بیشتر معلوم می‌شود

آیت‌الله موحدی کرمانی همچنین به کاهش قیمت نفت اشاره و تصریح کرد: اینک که می‌خواهند با کاهش قیمت نفت به کشورمان ضربه بزنند، اهمیت «اقتصاد مقامتی» بیشتر می‌شود؛ باید اتکای بودجه به نفت تدریجاً کاهش یابد و روزی برسد که صفر شود.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های زیادی داریم؛ نیروی خلاق و جوان کشور می‌توانند در این زمینه موثر باشند، مسئولان به داخل توجه کنند و آن را تقویت کنند، «جلوگیری از اسراف، هزینه‌های غیرضروری و کاهش حقوق‌های کلان و حجم استخدام های غیرضروری و توجه اغنیا به فقرا» کارساز است.

امام جمعه موقت تهران درهمین زمینه تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی به این امر مهم در بودجه سال 94 و برنامه ششم توجه کند که اتکا به نفت یا کم باشد یا نباشد.

اظهارات و اتفاقات اخیر در شأن مجلس نبود

آیت‌الله موحدی کرمانی همچنین با اشاره به تنش‌های پیش آمده در مجلس در هفته گذشته در پی نطق یکی از نمایندگان، تصریح کرد: آنچه در مجلس اتفاق افتاد، در شأن مجلس نبود؛ نه آن سخن و نه آن برخوردها در شأن مجلس نبود؛ ان‌شالله مجلس، وزن و متانت خود را حفظ کند.

وی همچنین باتوصیه به شوراهای شهر و روستا برای گره‌گشایی از مردم گفت: شوراها بکوشند که گره مردم را باز کنند، نه اینکه خود گره باشند؛ سعی کند مصوباتشان 100 درصد اسلامی باشد و در کوتاه‌ترین زمان اجرا شود.

منبع:خبرگزاری مهر




      


امام علی علیه السلام: زمانى فرا خواهد رسید که مسجد کوفه محلّ نماز یکى از فرزندانم، مهدى، و نمازگاه همه مؤمنان شود و هیچ مؤمنى بر روى زمین باقى نمى‏‌ماند، مگر این که در آن مسجد است و یا دل‏بسته اوست. 
اَصبغ بن نُباته می گوید: روز ی پیرامون امیرمؤمنان علیه السلام، در مسجد کوفه نشسته بودیم که فرمود: «اى کوفیان! خداوند، فضیلتى به شما ارزانى داشته که به دیگران نداده است و آن، مصلّاى شماست که خانه آدم و نوح و ادریس علیهم ‏السلام و محلّ نماز ابراهیم خلیل و برادرم خضر علیهماالسلام و نیز نمازگاه من است.

این مسجد ، از جمله چهار مسجدى است که خداوند عزوجل آنها را براى اهل مسجد، برگزیده است و گویا من آن را همانند مُحرمى در دو جامه سپید مى‏بینم که در روز رستاخیز، آورده شده است که اهل خود و کسانى را که در آن نماز مى‌‏گزارند ، شفاعت مى‏‌کند و شفاعتش هم رد نمى‏‌شود و روزگارى خواهد آمد که حجر الأسود درآن نصب مى‏شود.
بى‏ تردید ، زمانى فرا خواهد رسید که آن جا محلّ نماز یکى از فرزندانم ، مهدى ، و نمازگاه همه مؤمنان شود و هیچ مؤمنى بر روى زمین باقى نمى‏ماند ، مگر این که در آن مسجد است و یا دل‏بسته اوست.
پس آن را وا مگذارید و با نماز خواندن در آن ، به خداى عز و جل نزدیک شوید، و براى برآمدن نیازهایتان، بِدان رو کنید که اگر مردم برکت آن را بدانند، اگر چه چهار دست و پا بر روى برف و یخ، از هر سو بدان روى مى‌آورند.

متن حدیث:

کتاب من لا یحضره الفقیه عن الأَصبَغ بن نُباتة:
بَینا نَحنُ ذاتَ یَومٍ حَولَ أمیرِالمُؤمِنینَ علیه ‏السلام فی مَسجِدِ الکوفَةِ ، إذ قالَ:
یا أهلَ الکوفَةِ ، لَقَد حَباکُمُ اللّه‏ُ عَزَّوجَلَّ بِما لَم یَحبُ بِهِ أحَدا مِن فَضلٍ : مُصَلّاکُم بَیتُ آدَمَ ، وبَیتُ نوحٍ ، وبَیتُ إدریسَ ، ومُصَلّى إبراهیمَ الخَلیلِ ، ومُصَلّى أخِیَ الخِضرِ علیهم ‏السلام ، ومُصَلّای ، وإنَّ مَسجِدَکُم هذا لَأَحَدُ الأَربَعَةِ المَساجِدِ الَّتِی اختارَهَا اللّه‏ُ عَزَّوجَلَّ لِأَهلِها ، وکَأَنّی قَد اُتِیَ بِهِ یَومَ القِیامَةِ فی ثَوبَینِ أبیَضَینِ یَتَشَبَّهُ بِالمُحرِمِ ، ویَشفَعُ لِأَهلِهِ ولِمَن یُصَلّی فیهِ فَلا تُرَدُّ شَفاعَتُهُ ، ولا تَذهَبُ الأَیّامُ وَاللَّیالی حَتّى یُنصَبَ الحَجَرُ الأَسوَدُ فیهِ .
ولَیَأتِیَنَّ عَلَیهِ زَمانٌ یَکونُ مُصَلَّى المَهدِیِّ مِن وُلدی ، ومُصَلّى کُلِّ مُؤمِنٍ ، ولا یَبقى عَلَى الأَرضِ مُؤمِنٌ إلّا کانَ بِهِ أو حَنَّ قَلبُهُ إلَیهِ ، فَلا تَهجُروهُ ، وتَقَرَّبوا إلَى اللّه‏ِ عَزَّوجَلَّ بِالصَّلاةِ فیهِ ، وَارغَبوا إلَیهِ فی قَضاءِ حَوائِجِکُم ، فَلَو یَعلَمُ النّاسُ ما فیهِ مِنَ البَرَکَةِ لَأَتَوهُ مِن أقطارِ الأَرضِ ولَو حَبوا عَلَى الثَّلجِ.



«من لایحضره الفقیه،ج 1 ص 231- الأمالی صدوق،ص 298 - بحار الأنوار، ج 100 ص 389 »




      


 

شماره دوم دوفصلنامه علمی تخصصی احسن الحدیث دانشکده علوم قرآنی خوی منتشر شد.

 

نوروز امینی سردبیر فصلنامه احسن الحدیث در گفتگو با مسئول روابط عمومی دانشکده علوم قرآنی خوی گفت: شماره دوم دو فصلنامه علمی تخصصی احسن الحدیث دانشکده علوم قرآنی خوی با چاپ شش مقاله با موضوعات مختلف علوم قرآن و حدیث ،اخبار پژوهشی دانشکده و چکیده مقالات عربی و انگلیسی اساتید دانشکده علوم قرآنی خوی منتشر شد.

امینی نشر پژوهش های مرتبط به حوزه علوم قرآن و حدیث را هدف انتشار این نشریه دانست و افزود: با انتشار اندیشه های نو و روز آمد میتوان بستری مناسب برای ارائه پژوهش های منتشر نشده اساتید ،دانشجویان و پژوهشگران علوم ثقلین را ایجاد کرد.
سردبیر فصلنامه احسن الحدیث دانشکده علوم قرآنی خوی با اشاره به زمینه پذیرش مقالات گفت:مقالات مورد پذیرش باید در عرصه مطالعات تطبیقی میان شیعه و اهل سنت باشد.پژوهشهای مربوط به سایر علوم ، به شرط ارتباط مباحث مقاله با قرآن یا حدیث پذیرفته خواهد شد.

لازم به ذکر است پژوهشگران محترم جهت ارسال مقاله میتوانند از طریق پست الکترونیکی khoymag@quran.ac.ir اقدام نمایند.

 




      


رهبر انقلاب تأکید کردند: ما مسلمانان باید با تکیه بر متون قرآن در مقابل استکبار و سرطان مهلک صهیونیسم جهانی و در رأس آنها امریکا و دولت غاصب اسرائیل بایستیم و در میان خود، مهربان و همراه و همدل باشیم.
 در خجسته عید میلاد پربرکت نبی مکرم اسلام و ولادت صادق آل محمد، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار قشرهای مختلف مردم، مسئولان لشکری و کشوری، علما و اندیشمندان شرکت کننده در کنفرانس وحدت اسلامی و سفیران کشورهای اسلامی، «وحدت» را، درس بزرگ پیامبر خاتم و نیاز مبرم امت اسلام خواندند و تأکید کردند: تجلیل از رسول ختمی مرتبت نباید به حرف و سخن محدود شود بلکه تلاش برای تحقق پیام های وحدت بخش آن حضرت، باید مهمترین اولویت کشورهای اسلامی و ملتهای مسلمان باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای با تبریک دو مناسبت گرانقدر این روز عزیز، میلاد پیامبر اسلام را میلاد «علم و عقل و اخلاق و رحمت و وحدت» خواندند و خاطرنشان کردند: در تحقق این مفاهیم عمیق و سعادت بخش، وظیفه مسئولان، سیاستمداران، علما و نخبگان کشورهای اسلامی، بسیار سنگین تر است.
ایشان با ابراز تأسف عمیق از موفقیت طرحهای تفرقه انگیز دشمنان اسلام تأکید کردند: اگر ملتهای مسلمان با این امکانات عظیم و ویژگیهای منحصر بفرد، نه در جزئیات بلکه در جهت گیریهای کلی همدل و همزبان شوند، ترقی و تعالی امت اسلامی تضمین می شود و انعکاس جهانی وحدت و همزبانی دنیای اسلام، مایه «شرف، آبرو و عظمت پیامبر اسلام» خواهد شد.
رهبر انقلاب، نماز پرشکوه ملتهای مسلمان در عید فطر و اجتماع عظیم حج را دو نمونه از هم جهتی عزت بخش امت اسلام برشمردند و افزودند: در اربعین حسینی امسال نیز، میلیونها مسلمان که اهل تسنن نیز در میان آنها بودند حادثه ای عظیم و عجیب آفریدند که انعکاس جهانی آن، به عنوان بزرگترین گردهمایی مسلمانان جهان، زمینه ساز افتخار و عظمت دنیای اسلام شد.
ایشان در همین زمینه از دولت، ملت و عشایر عراق به علت فداکاری و بزرگواری در خدمت به زائران اربعین حسینی امسال، تشکر و قدردانی کردند.
رهبر انقلاب در تبیین عوامل ایجاد اتحاد دنیای اسلامی، پرهیز از «سوءظن و اهانت فرق مختلف شیعه و سنی نسبت به یکدیگر» را بسیار مهم دانستند و با اشاره به تلاش گسترده مراکز «جاسوسی و اطلاعاتی» غرب برای تفرقه افکنی خاطرنشان کردند: آن تشیعی که با MI6 انگلیس مرتبط است و آن تسننی که مزدور CIA است هر دو ضد اسلام و ضد پیامبرند.
حضرت آیت الله خامنه ای، با یادآوری پرچمداری امام خمینی (رض) در بحث وحدت اسلامی، به تلاشهای بی‌وقفه جمهوری اسلامی در این زمینه اشاره و خاطرنشان کردند: در 35 سال اخیر کمکهای ایران به برادران مسلمانان، غالباً به برادران اهل سنت بوده است و نظام اسلامی و ملت ایران با حمایت مستمر از ملت فلسطین و مردم کشورهای منطقه، پایبندی عملی خود را به شعار وحدت، ثابت کرده است.
ایشان خطاب به سیاستمداران، علما و روشنفکران جهان اسلام این سؤال را مطرح کردند: هنگامی که زورگویان جهانی برای ایجاد اسلام هراسی و تخریب چهره نورانی اسلام، شدت مشغول فعالیتند، آیا سخنان تفرقه انگیز و تخریب متقابل چهره فرق اسلامی، خلاف حکمت و عقل و سیاست نیست؟
حضرت آیت الله خامنه ای، تمرکز سیاست خارجی برخی کشورهای منطقه بر معارضه با ایران را اشتباهی بزرگ برشمردند و افزودند: برخلاف این سیاستهای غیرعاقلانه، جمهوری اسلامی، همچنان سیاست خارجی خود را بر مبنای دوستی و برادری با همه کشورهای اسلامی از جمله دولتهای منطقه، پیگیری برخواهد کرد.
ایشان همچنین ترویج پلورالیسم را برداشت غلط از قرآن کریم و متون اسلامی خواندند و افزودند: بر مبنای آیات صریح قرآن، اسلام، پلورالیسم را قبول ندارد.
رهبر انقلاب، تمرکز بر منافع امت اسلامی و وحدت دنیای اسلام را متضمن تأمین منافع تک تک کشورهای اسلامی خواندند و تأکید کردند: همه ما مسلمانان باید با تکیه بر متون قرآن از جمله آیه شریفه «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفار وَ رُحماءُ بَینَهم» در مقابل استکبار و سرطان مهلک صهیونیسم جهانی و در رأس آنها امریکا و دولت غاصب اسرائیل بایستیم و در میان خود، مهربان و همراه و همدل باشیم.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، رئیس جمهور با تبریک میلاد مبارک نبی مکرم اسلام (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع)، گفت: امروز دنیای اسلام بیش از هر زمانی به سیره پیامبر (ص) و مهربانی و رحمت و قانونگرایی و وحدت نیازمند است.
آقای روحانی افزود: آنها که به ناروا به نام جهاد و دین و اسلام به آدم‌کشی و خشونت و افراط می‌پردازند، چه بخواهند و چه نخواهند در مسیر اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی قدم گذاشته‌اند.
رییس جمهور با بیان اینکه خشونت و تروریسم چه در کشورهای منطقه و چه در اروپا و آمریکا محکوم است افزود: بسیار خرسندیم که مردم مسلمان منطقه از عراق و سوریه و لبنان و فلسطین گرفته تا پاکستان و افغانستان در برابر افراط و خشونت و تروریسم ایستادگی می کنند و هر روز پیروزی‌های نو بدست می آورند.
آقای روحانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی همچون همیشه حامی همه ملت هایی است که بر علیه تروریسم، قیام و ایستادگی می کنند.
در پایان این مراسم شماری از میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی از نزدیک با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.
منبع: leader.ir



      


حدیث روز/ سخن پیامبر(ص) در مذمت مردانی که به واسطه همسرشان در آتش می‌روند

مردانی که از همسرانشان جهت رفتن بدون پوشش به مکانهای عمومی و پوشیدن لباس نازک اجازه دهند و اطاعت کنند، در آتش جهنم گرفتار خواهند شد.

رسول خدا حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله فرمودند: ای علی! هر مردی که از همسرش پیروی کند خدا وی را به چهره در آتش در می‌افکند. امام علی علیه‌السلام پرسیدند: این پیروی چیست؟ آن حضرت فرمودند: به همسرش جهت رفتن بدون پوشش به حمام‌های عمومی و عروسی‌ها و سوگواری‌ها و پوشیدن لباس نازک اجازه دهد. متن حدیث: یا عَلیُّ: مَن أَطاعَ امرأتَهُ أَکَبَّهُ اللّهُ عَلى وَجهِهِ فی النَّارِ، فَقالَ عَلیٌّ علیه السلام: وَما تِلکَ الطَّاعَةُ؟ قالَ (صلى الله علیه و آله): یأذَنُ لَها فی الذِّهابِ إِلى الحَمَّاماتِ والعُرُساتِ وَالنَّائِحاتِ وَلُبسِ الثِّیابِ الرِّقاقِ.

«من لایحضره‌الفقیه، جلد4، صفحه 362»




      


مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان



      


محمدی بیان کرد:

«فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللّهِ»؛ شرط ایمان، مقابله با طاغوت و دشمنان اسلام

%c2%ab%d9%81%d9%8e%d9%85%d9%8e%d9%86%d9%92-%db%8c%d9%8e%da%a9%d9%92%d9%81%d9%8f%d8%b1%d9%92-%d8%a8%d9%90%d8%a7%d9%84%d8%b7%d9%8e%d9%91%d8%a7%d8%ba%d9%8f%d9%88%d8%aa%d9%90-%d9%88%d9%8e%db%8c%d9%8f%d8%a4%d9%92%d9%85%d9%90%d9%86-%d8%a8%d9%90%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%91%d9%87%d9%90%c2%bb%d8%9b-%d8%b4%d8%b1%d8%b7-%d8%a7%db%8c%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%8c-%d9%85%d9%82%d8%a7%d8%a8%d9%84%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d8%b7%d8%a7%d8%ba%d9%88%d8%aa-%d9%88-%d8%af%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85

سرپرست سازمان اوقاف در اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان گفت: برخی فقط ایمان به خدا را در نظر گرفته‌اند، اما براساس این آیه «فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا» خداوند می فرماید اول مقابل با طاغوت و بعد ایمان به خداوند متعال.

حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه در آیین اختتامیه پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که امشب، 14 دی ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد به سخنرانی پرداخت و ضمن خیر مقدم به حاضران در جلسه و تبریک آغاز هفته و گرامیداشت مقدم دانشجویان شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات و تشکر به دست اندرکاران این دوره از مسابقات، گفت: همه می‌دانید که قرائت، تلاوت و حفظ قرآن  فی نفسه امری مقدس و مبارکی است اما همه اینها مقدمه‌ای برای عمل به قرآن کریم است.
وی ادامه داد: قرآن کریم از ما خواسته است که به قرآن و احکام الهی توجه کنیم که روز قیامت قرآن کریم از ما سؤال خواهد کرد و همه ما در مقابل آن مسئول هستیم، «فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذینَ أُرْسِلَ إِلَیْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلینَ؛ هم کسانی که قرآن برآنها نازل شده(امت اسلام و مسلمین) و هم پیامبران به شدت از آنها سؤال خواهیم کرد». پیامبر اکرم(ص) فرمودند «انی مسئول و انتم مسئولین؛ از من سؤال می شود و از شما هم سؤال خواهد شد».
محمدی بیان کرد: امام باقر(ع) از جد بزرگوارش رسول اکرم(ص) حاملان قرآن را به صورت ویژه مورد خطاب قرار داده است و فرموده‌اند «معاشران قرآن؛ آنچه که خداوند از قرآن به شما عطا کرده بترسید و به آن توجه داشته باشید، من رسول خدا، مسئولم وشما حاملان قرآن و معاشران با قرآن نیز مسئول هستید و از من درباره تبلیغ رسالات سؤال می‌شود و از شما حاملان قرآن از کتاب الهی، احکام الهی و قوانین و سنت قرآن سؤال می شود.
سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در عصر حاضر به چند امر باید توجه داشتیم؛ یکی وحدت و همدلی امت اسلامی است چنانکه آمده است« وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ...» که امر به وحدت و اعتصام به حبل الله است و هم از جدایی، تفرقه، افتراق و از هم گسستن نهی کرده است و حضرت علی (ع) در یک جمله جامع و کامل فرمودند « إنّ الله سبْحانه لمْ یعْط أحداً بفرْقةٍ خیْراً ممّنْ مضى، ولا ممّنْ بقی؛ خدای سبحان به عهدی در سایه اختلاف و تفرقه خیر، عزت و موفقیتی عطا نکرده است، نه در گذشته و نه در آینده» و در هر مقطع از تاریخ اسلام که مسلمانان با هم بودند و با اتحاد و برادری حرکت کردند، سربلند و سرافراز شدن و این امر دستور خداوند است «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ».
وی با اشاره به نکته دوم که باید به در این عصر به آن توجه داشته باشیم، اضافه کرد: بر مبنای آیات قرآن و خواسته کتاب الهی ما نباید دشمنان اسلام، قرآن و مسلمانان را فراموش کنیم چنانکه در آیاتی از قرآن درباره اوصاف رسول خدا(ص) و مؤمنین آمده است مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً...» اول قاطعیت و شدت در مقابل کفار را بیان می کند و سپس به بیان نماز و رکوع و سجود می پردازد و این خواسته ای است که خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن کریم از ما خواسته است و شرط ایمان را مقابل با طاغوت و دشمنان اسلام قرار داده است.
محمدی تصریح کرد: برخی فقط ایمان به خدا را در نظر گرفته اند اما براساس این آیه «... فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا...» خداوند می فرماید اول مقابل با طاغوت و بعد ایمان به خداوند متعال. بنده خدا باشید و از طاغوت اجتناب کنید و این امر مسلم الهی است که خداوند این را از ما خواسته است.
نماینده ولی فقیه با تأکید بر بحث وحدت، هماهنگی و همدلی و بحث غفلت از دشمنان و توجه به توطئه های دشمنان، عنوان کرد: اگر بخواهیم وحدت و همدلی را حفظ کنیم، نباید از توطئه دشمن غافل باشیم، دشمنان در صدد این هستند که ما از سرمایه های اصلی خودمان که اتحاد امت اسلامی است، غافل باشیم « إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ» این سرمایه ما است و دشمن می خواهد این را از ما بگیرد و شما ملاحظه می کنید که با توطئه و شیطنت و استکبار جهانی به سرکردگی امریکا و صهیونیست از غفلت برخی از دولتمردان کشورهای اسلامی جنگ نیابتی را به عهده گرفته اند و این جنگ را بنام اسلام و بنام خلافت راه اندازی کرده اند چنانکه آیات قرآن و خود قرآن از ما می طلبد که به آن توجه داشته باشیم .
وی بیان کرد: ملت مسلمان ایران در سایه رهبری امام خمینی(ره) و خلف صالحش مقام معظم رهبری و با الهام از آیات قرآن به دستورات قرآن عمل کرده و به عزت و سربلندی و سرافرازی رسیدند و برپایی مسابقات قرآن دانشجویان جهان اسلام، تجربه بعد از 36 است که می توان از آن الهام گرفت و برپایی این مسابقات  هم از برکات انقلاب اسلامی و توجه به قرآن کریم است. قبل از انقلاب در زمان طاغوت چنین برنامه ای نداشتیم تا دانشجویان مسلمان مؤمن متدین در مراکز علمی پژوهشی و دانشگاهی اجازه داشته باشند قرآن و نماز بخواند چه برسد به اینکه برنامه مسابقات بین المللی قرآن برگزار کنند و حافظ و قاری قرآن باشد.
محمدی تصریح کرد: امیدوارم که قرآن را با تدبر تلاوت کنید و با تدبر و تأمل به آن عمل کنید به امید آن روزی که همه مسلمان و مؤمنان به این امر روی بیاورند و بر اساس تعالیم آسمانی قرآن کریم از عزت و عظمت بیش ازگذشته برخوردار باشد.
وی در پایان تأکید کرد: عزت ما در عمل به قرآن است و خداوند در قرآن کریم می فرماید « وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً» هرگز خداوند به کفار اجازه نداده است که به مؤمنان سروری کنند. نباید سرمایه و ذخایر مسلمانان در اختیار مستکبران باشد تا از سرمایه مسلمانان برای ضربه زدن به آنها بکار برود. امیداوریم با یاری خداوندو با عنایت قرآن کریم به این نعمت الهی توجه کنیم و عمل به دستورات قرآن را سرلوحه کارهای خودمان قرار دهیم.




      


لاریجانی

 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای برخی کشورها افتخاری است که نفت زیادی بفروشند و قیمت نفت را پائین بیاورند که سایر کشورهای اسلامی ضرر کنند، به خیالشان که به ایران خیلی ضرر زدند این‌ها اشتباه می کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در اختتامیه پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان با اشاره به اینکه روشن است هر پدیده ای را کسی می تواند بهتر تعریف کند که آن را بوجود آورده باشد گفت: کسی که شیئی را بوجود آورده باشد بهتر از دیگران می تواند آن را تعریف کند.

وی افزود: اگر می خواهید صاحب دانش شوید باید سازنده آن باشید چون بهترین معرفت این است که انسان بوجود آورنده چیزی باشد.

لاریجانی با اشاره به اینکه خداوند نازل کننده قرآن است و آن را بوجود آورده است، ادامه داد: خدا بهتر از دیگران می تواند قرآن را تعریف کند، از این رو رجوع به خداوند بهترین تعریفی است که ما می توانیم تقرب پیدا کنیم به اینکه چرا حاملان قرآن چنین مقام رفیعی پیدا می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوره نساء در قرآن گفت: خداوند می فرمایند ای مردم این قرآن از جانب خدا برای شما نازل شده و برهانی است و به سوی شما نوری تابناک آمده است، یعنی قرآن هم به صفت برهان و هم به صفت نور اشاره کرده است.

لاریجانی اضافه کرد: یعنی خداوند حقیقت قرآن را نور می‌داند و در سوره مائده می فرمایند قرآن کتاب روشن از سوی خداوند است، یعنی هم کتاب آسمانی، نور است و برهان؛ برهان از آن جهت که مبداء خردورزی است و تعقل غیر از آن انسان را به ضلالت  می کشاند و نور از آن جهت که هم خودش روشنایی است و هم به دیگران روشنایی می بخشد.

وی افزود: اینکه حاملان قرآن چنین مقامی در پیشگاه خداوند دارند دلیلش این است که صفت خداوند نور است و بهترین تجلی آن در این مبنا است که کتاب خداوند را نور تلقی می کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در سوره حضرت ابراهیم آمده است می فرماید این کتابی است که به سوی تو فرستادیم تا مردم را به اذن خداوند از تاریکی ها به سوی روشنایی رهنمون سازی. از این رو کتاب خدا نور و عامل روشنایی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سعادت انسان در زندگی فردی و اجتماعی مربوط به این است که چگونه از ظلمت ها و تاریکی ها نجات پیدا کرده و به سعادت برسد، یک اجتماع زمانی سعادتمند است که مسلک قرآنی پیدا کند چون در طریق قرآن است که یک جامعه به نورانیت می رسد.

رئیس قوه مقننه گفت: شما دوستان عزیز از کشورهای مختلف به ایران آمده و در این مسابقات شرکت کرده اید، عالم اسلام ظرفیت های بسیار خوبی دارد که شاید در گذشته اینقدر مهیا نبود و مشکلاتی هم در پیش روی آن است.

لاریجانی با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت ها داشتن افراد صاحب نظر، دانشمند و با سطح تحصیلات دانشگاهی در کشورهای اسلامی است، گفت: توجه به عقلانیت بیشتر شده است. دانشگاهها زیاد شده است، این قیام هایی که در سالهای اخیر در کشورهای اسلامی شاهد آن بودیم نتیجه رشد عقلانی در جوامع اسلامی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بسیاری از دانشمندان مسلمان صاحب تکنیک شدند، در ایران خودمان، رشد علمی بسیاری بوجود آمده است. همین طور در مصر، سوریه، الجزایر، مالزی، اندونزی و بسیاری از کشورهای اسلامی دیگر که در جهات مختلف رشد کردند این یک سرمایه بزرگ محسوب می شود.

وی گفت: کشورهای اسلامی منابع انرژی بسیار ارزشمندی دارند، کمتر کشوری تا این اندازه صاحب انرژی است، البته باید درست از آن استفاده کنند اما نباید فراموش کنیم که این خود یک سرمایه بزرگ است.

لاریجانی گفت: تفکر اسلامی که در توده های ملت ها وجود دارد و قلوب آنها را به هم پیوند می دهد یک ظرفیت بزرگ است، اسلام دین خاتم است، چون کمال دارد و بهترین روش زندگی در روش اسلامی است که در کشورهای اسلامی وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توجه به معنویت و آخرت خود امری است که در تمدن غرب فروکش کرده است، اما در تمدن اسلامی محور است. توجه به توحید و معاد محور زندگی فردی و اجتماعی قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در کشورهای اسلامی گفت: این مشکلات گاهی موجب می شود که از این ظرفیت ها به خوبی استفاده نشود و در خلاف جهت مورد بهره برداری قرار گیرد.

لاریجانی گفت: یکی از مشکلات جهان اسلام این است که دولت ها به این ظرفیت ها توجه ندارند؛ به جای اینکه سبک زندگی توحیدی مبنا و روش آنها باشد تبعیت از قدرت ها مبنای آنها شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: گاهی آدم خجالت می کشد که می بیند بعضی از کشورها برای خود قدرت و عظمت می‌دانند که حرف برخی کشورهای بزرگ را گوش کنند، نفت خود را بدهند و به جای پول آن سلاح بگیرند. این خاصیتی نداشت. البته یک ترس و واهمه تصنعی هم برای آنها ایجاد کردند که نفت و گاز آنها را مصرف کنند و بعد سلاح های درجه 2 و 3  خود را به آنها بفروشند.

نماینده مردم قم ادامه داد: کجای این موضوع با زندگی توحیدی سازگار است که فلان قدرت بزرگ به شما زنگ بزند و شما منافع کشورتان را صرف این امور کنید؛ گاهی به دولت های این کشورها زنگ می زنند که نسبت به فلان کشور اسلامی غضب کنید، چون آن کشور بزرگ با این کشور اسلامی مخالف است و این دولت ها هم تمکین می کنند که این یک اشکال بزرگ است.

لاریجانی گفت: کجای اسلام گفته که مسلمانان درجه دوم باشند، کجای عزت اسلامی گفته است که این گونه زندگی کنیم؛ این مشکلی است که هنوز هم وجود دارد، هر چقدر ساختار کشورها دموکراتیک تر باشد از این مشکل فاصله می گیرند و هر چقدر ساختار آنها مردم سالاری نداشته باشد مجبورند از اجانب تمکین کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این مشکل را در بطن دنیای اسلامی داریم، از این رو می بینیم در کشورهایی که در دهه اخیر انقلاب هایی شکل گرفت چه مصیبت هایی را برای مردم درست کردند، هم کشورهای بزرگ که دشمن دموکراسی و کشورهای اسلامی هستند و هم کشورهای اسلامی اما سئوال اینجاست که چرا کشورهای اسلامی به سر اینها ریختند؛ مگر مردم این کشورها که بدنبال خارج شدن از استبداد بودند حق نداشتند مردم سالاری را تمرین کنند.

وی گفت: مشکل دیگر عالم اسلام اختلاف افکنی در داخل امت اسلامی است، به یکی شیعه می گویند و با او مبارزه می کنند به یکی سنی می گویند و با او مبارزه می کنند. به یکی صوفی می گویند، به یکی شافعی و به یکی مالکی می گویند و با آنها مبارزه می کنند که این یک خسارت بزرگ برای عالم اسلام شده است؛ مگر فرق اسلامی چقدر با هم تفاوت دارند.

لاریجانی افزود: شیعه، سنی، حنبلی، مالکی و صوفی ها مگر یک خدا را نمی پرستند و یک کتاب آسمانی ندارند؟ مگر به سوی یک قبله نماز نمی خوانند و روزانه 5 بار به سوی خداوند نماز نمی گذارند؟ اینها کم عامل برای وحدت نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه در عالم اسلام یکباره یک جریانی بوجود می آید و این همه عامل وحدت را کنار می گذارند و روی مسائل فرعی به جان هم می افتند، چیزی نیست جز اینکه می خواهند قدرت اسلام را فرسایش دهند.

نماینده مردم قم ادامه داد: مخصوصا این گروه افراطی که از کلام عبور کرده و به جان مسلمانها افتاده اند آنها را  می کشند، ترور می کنند و سر می برند، این فضاحت بزرگ است.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات این است که این همه منابع، امکانات و نیروی متخصص که در جهان اسلام است به جای اینکه از همدیگر استفاده کرده و تجارت بین داشته باشند هر کدامشان با کشورهای دیگری که هیچ نسبت اخوتی ندارند رابطه برقرار کرده و یک جهان گسسته اسلامی را نشان می دهند، در حالی که جهان اسلام باید ید واحد باشد نه جهان گسسته، چرا اجازه می دهند بین آنها این همه تفرقه ایجاد کنند.

لاریجانی افزود: بدتر از این موضوع این است که از اهرم های اقتصادی شان به ضرر جهان اسلام استفاده می کنند که این خسارت بزرگی است.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: این افتخاری است که نفت زیادی بفروشند و قیمت نفت را پائین بیاورند که سایر کشورهای اسلامی ضرر کنند، به خیالشان که به ایران خیلی ضرر زدند اینها اشتباه می کنند. ما تمرین می کنیم که اقتصادمان مبتنی بر نفت نباشد و خوشبختانه در سالهای گذشته مسیری را طی کردیم که صادرات غیر نفتی مان افزایش زیادی پیدا کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اینها به خودشان خسارت می زنند و سودش را شرکت ها و قدرتهای بزرگ می برند، به جای اینکه اقتصادشان را به هم پیوند دهند و اگر یک کشور اسلامی که فناوری هسته ای دارد بگویند ما حمایت می کنیم چون این افتخار همه کشورهای اسلامی است حرفهایی می زنند که ما نباید از زبان این کشورهای اسلامی بشنویم.

لاریجانی ادامه داد: اینکه آمریکایی ها نسبت به ایران با غضب نگاه می کنند خیلی عجیب نیست. ما در 35 سال گذشته در مقابل ایران ایستادیم پس باید غضبناک باشند، اما اینکه ادبیات را از زبان برخی کشورهای اسلامی بشنویم عجیب است؛ یعنی به جای اینکه فناوری هسته ای ایران که یک تکنولوژی برتر است عامل افتخار همه امت اسلامی باشد اما ادبیات گردن کلفت های بین المللی را نسبت به ایران استفاده می کنند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اینکه یک کشوری مثل سوریه در صف مقدم مبارزه با اسرائیل قدم بر می داشت به بهانه های مختلف به جانش بیفتند و این طور آنجا را تخریب کنند اشکال است؛ ما نمی گوییم در سوریه اشکالاتی وجود ندارد باید اشکالات رفع شود اما به سمت دموکراسی رفتن با تانک امکانپذیر نیست.

نماینده مردم قم تصریح کرد: اگر بخواهیم از این فتنه ها عبور کنیم باید به قرآن رجوع کنیم راهی جز این نداریم.

 




      


به مناسبت سالروز ازدواج حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه(س) و برای رسیدن به یک زندگی سعادتمندانه ضروری است که با مدیریت پیامبر اسلام(ص) در خانواده و چگونگی رفتار آن حضرت با خانواده اش آشنا شویم و از آن حضرت درس زندگی بیاموزیم.

امروزه بسیاری از اختلافات، چالش ها و مشاجراتی که طعم زندگی را به کام زن و شوهرها و فرزندان شان تلخ می کند،از نداشتن الگویی کامل برای اداره صحیح خانواده نشأت می گیرد. بهترین اسوه و راهنما را قرآن کریم در این زمینه به ما معرفی می کند: «لقد کان لکم فی رسول ا... اسوه حسنه؛ قطعا برای شما در [روش و رفتار] به رسول خداسرمشقی نیکو است.(سوره احزاب، آیه 21)» پیامبر اکرم(ص) که کامل ترین نسخه انسانیت در عالم هستی است از هر لحاظ برای تمام انسان ها ، الگو و اسوه محسوب می شود.

به مناسبت سالروز ازدواج حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه(س) و برای رسیدن به یک زندگی سعادتمندانه ضروری است که با مدیریت پیامبر اسلام(ص) در خانواده و چگونگی رفتار آن حضرت با خانواده اش آشنا شویم و از آن حضرت درس زندگی بیاموزیم.

در ادامه این مطلب، فرازهایی از سیره خانوادگی رسول خدا (ص) و حضرت خدیجه(س) بازگو شده است.

حضرت محمد(ص) الگوی برتر همسرداری

سیره پیامبر اسلام(ص) نشان می دهد که شیوه همسرداری و اخلاق خانوادگی نزد ایشان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. در ادامه ، گوشه ای از اصول اخلاق خانوادگی و همسرداری پیامبر(ص) را بررسی خواهیم کرد.

کمک به همسر در کارهای خانه

به گزارش سایت الف، پیامبر(ص) در میان خانواده اش با مهربانی، عطوفت، حلم و تواضع رفتار می کرد. هیچ فردی از آن حضرت در خانواده اش خوش اخلاق تر نبود.

هریک از اعضای خانواده اش که ایشان را صدا می زد، در پاسخ با کمال نشاط و خوشرویی می فرمود: لبیک. (سنن النبی، ج 1، ص 5) پیامبر اکرم(ص) در منزل، گوشت خرد می کرد. بز، گوسفند و شتر را می دوشید. لباس خود را وصله می کرد. به همراه اهل خانه گندم را آسیاب کرده و خمیر می ساخت. خانه خویش را نظافت می کرد. لوازم زندگی را به دوش کشیده و از بازار به منزل می برد.

خریدن هدیه برای اهل خانه

کارشناسان امور تربیت و خانواده بر این باورند که هدیه دادن به همسر، تاثیر فراوانی بر تحکیم روابط خانواده دارد؛ زیرا هدیه نوعی اظهار محبت و اثبات صداقت در زندگی مشترک است. گذشته از آن، هدیه مصداق بارز سپاس گزاری است. پیامبر(ص) در این زمینه این جملات را فرموده‌اند: «هدیه کینه را می برد»، «هدیه محبت و دوستی به همراه دارد و ارتباط طرفین را تقویت می کند» و «هدیه، در بسته را باز می کند».

رسول گرامی اسلام(ص) در کلام زیبایی فرمود: «هرکس وارد بازار شود و هدیه ای بخرد و آن را برای خانواده خود ببرد، پاداش او همانند کسی است که برای گروهی نیازمند صدقه ای ببرد و باید در دادن هدیه از دختران شروع کند.»(امالی صدوق، ص 57)

خشم فقط در برابر ظالم

عصبانیت و بدخلقی درخانواده، سمی مهلک برای روابط زن و شوهر است که گاهی عوارض ناشی از آن هرگز جبران نمی شود.

پیامبر(ص) درباره مفاسد خشم و غضب فرمود: «خشم، ایمان را فاسد می کند همچنان که سرکه عسل را از بین می برد.» مهرورزی و حسن خلق آن حضرت در خانواده و اجتماع چنان درخشان است که دوست و دشمن را به تحیر واداشته است؛ اما مهم ترین نکته آموختنی از سیره نبی مکرم اسلام(ص) این است که آن وجود باعظمت با این حال، همواره دعا می کرد:«اللهم حسن خلقی؛ خدایا! اخلاقم را زیبا گردان!» و «اللهم جنبنی منکرات الاخلاق؛ پروردگارا مرا از اخلاق زشت دور بگردان!»

دنیا و ناملایمات آن هرگز پیامبر را به خشم نمی آورد و چون حقی پایمال می شد از هیچ چیز پروا نداشت، تا آن که حق را یاری کند. آن حضرت با آن همه عظمت و بزرگی، علاوه بر این که در منزل کار می کرد و به نگهداری و پرستاری از کودکان می پرداخت، اما در مسائل شخصی عصبانی نمی شد و فقط برای خدا و در برابر ظالم خشمگین می شد.

حضرت خدیجه(س) الگوی برتر شوهرداری

یکی از ابعاد مهم سبک زندگی اسلامی که سهم بسزایی در نشاط و تحرک خانواده و در نتیجه جامعه و حرکت آن به سوی کمال و سعادت دارد، سبک شوهرداری برای خانم‌هاست. در ادامه به چندین نمونه از سبک شوهرداری حضرت خدیجه(س) اشاره خواهیم داشت؛ چراکه حضرت خدیجه(س) یکی از الگوهای برتر شوهرداری هستند.

احترام همیشگی به شخصیت همسر

حضرت خدیجه(س) با وجود داشتن اموال فراوان و موقعیت اجتماعی ویژه در رفتار و مواجهه با رسول اکرم(ص)، کوچک ترین رفتاری که نشانی از اظهار برتری داشته باشد، از خود بروز نمی دادند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جلوه ای عالی از این رفتار را می توان در پایان مراسم عقد و زمانی که پیامبر(ص) می خواستند به خانه عموی شان ابوطالب برگردند، مشاهده کرد.

در آن لحظات حضرت خدیجه(س) این گونه همسر خود را مخاطب قرار می دهد: «به خانه خودتان وارد شوید، خانه من خانه شماست و من کنیز شما هستم.» بنابراین موقعیت مالی و اجتماعی زن هیچ گاه نباید سبب برتری جویی بر شوهر شود بلکه خانم ها باید موقعیت مالی و اجتماعی را در خدمت پیشرفت و رشد خانواده قرار دهند.

تلاش برای جلب رضایت همسر

حضرت خدیجه(س) تمام سعی و توان خود را به کار می برد، تا امور منزل را مطابق میل و خواسته پیامبر اکرم(ص) اداره کند؛ به طور مثال، آن حضرت چون از میزان علاقه پیامبر(ص) به عبادت آگاه و مطلع بود، چنان رفتار می کرد که پیامبر(ص) به راحتی به عبادت و راز و نیاز با خداوند مشغول باشند. اگر زن مسلمان در تمام ابعاد زندگی بکوشد تا رضایت خاطر شوهر را فراهم آورد، کانون خانواده به محیطی امن و آرام برای رسیدن به سعادت و خوشبختی تبدیل خواهد شد.

بیان غیرمستقیم انتظارات و خواسته ها

بدون شک هر زنی از شوهر خویش انتظارات و توقعاتی دارد. حضرت خدیجه(س) خدمات زیادی را در خانه پیامبر اکرم(ص) انجام داده بود و از این رو به صورت طبیعی می توانست توقعاتی را نیز از آن حضرت داشته باشد، اما هیچ گاه خواسته های شخصی خود را مستقیم بیان نمی کرد بلکه اهتمام داشت که آن ها را به عنوان یک پیشنهاد یا خواهش و با کمال ادب و احترام مطرح کند؛ به طور مثال حضرت خدیجه(س) وصیت های خود را در قالب یک گفت وگوی صمیمانه مطرح می کند و می گوید: «یا رسول ا...! می خواهم خواسته ای را توسط دخترم فاطمه(س) به شما برسانم و شرم دارم آن را مستقیم بازگو کنم.» پیامبر از منزل حضرت خدیجه(س) بیرون رفت.

آن گاه حضرت خدیجه(س)، دخترش فاطمه(س) را صدا کرد و به او گفت: «عزیزم! به پدر بزرگوار خود بگو که مادرم می گوید: دوست دارم مرا در لباسی که هنگام نزول وحی به تن داشتی کفن کنی و در قبر بگذاری."

اظهار علاقه و احساسات به همسر

یکی دیگر از نمونه های بارز سبک شوهرداری حضرت خدیجه(س)، ابراز محبت به همسر گرامی خویش بود. حضرت خدیجه(س) در اشعاری که منسوب به ایشان است، همسر خویش را با چنین مضامینی خطاب می کند: «اگر تمام نعمت های دنیا و سلطنت های پادشاهان را داشته باشم و ملک آن ها همیشه از آن من باشد، در نظر من به اندازه بال پشه ای ارزش ندارد زمانی که چشم من به چشم تو نیفتد.»


منبع: خراسان




      


تصاویر منتخب هفته
از عکاسی وزیر کشور تا خلبانی محمد اصفهانی

جالب‌ترین تصاویر منتشرشده هفته گذشته از پیش روی شما می‌گذرد.

اقامه نماز جماعت به امامت رئیس جمهور در ناوشکن جمارانرزمایش بزرگ «محمد رسول الله» ارتشتشییع پیکر سردار شهیدحمید تقویجشن سال نو میلادی در کلیساهای کشورسال نو میلادی در ایرانحضور روحانی در آسایشگاه سالمندان حضرت مریممراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره فیلم مردمی عمارعکاسی رحمانی فضلی، وزیر کشورگرامیداشت حماسه 9 دی در کشورتصاویری از ضریح جدید امامین عسکریین(ع)دیدار وزیر دفاع عراق با دبیر شورای عالی امنیت ملیتشییع شهدا در کشور




      
   1   2      >