عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی خوی با اشاره به اینکه انتخاب موضوع جدید یک حلقه گم‌شده برای پژوهش‌های قرآنی است، گفت: بیشتر دانشجویان در انتخاب موضوع جدید جهت پژوهش عاجزند و این در حالی است که علوم قرآنی و کلاً علوم انسانی هنوز به آن درجه از پیشرفت نرسیده است که دیگر هیچ موضوعی برای تحقیق باقی نماند و صد البته هیچ‌گاه هم به این نقطه نخواهیم رسید.


نوروز امینی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی خوی در گفت‌وگو با مسئول روابط عمومی دانشکده علوم قرآنی خوی، اظهار کرد: هر اندازه که اطلاعات ما درباره یک علم بیشتر می‌شود، پرسش‌های جدیدتری درباره آن علم فرا روی ما ایجاد می‌شود که پاسخگویی به این پرسش‌ها نیازمند پژوهش‌های جدیدتر است. بنابراین هیچ‌گاه موضوع خوب برای پژوهش تمام نمی‌شود و همیشه موضوع هست و این ما هستیم که از کشف این موضوعات عاجزیم.
وی با اشاره به اینکه افزایش مطالعه در یک یا چند حوزه فوق‌تخصصی، تغییر زاویه نگاه و غلبه بر الگوهای تثبیت‌شده ذهنی لازمه پیدا کردن موضوعات جدید برای مطالعه و تحقیق است، افزود: موضوع خوب از دل مطالعات تخصصی و فوق تخصصی بیرون می‌آید و این‌گونه نیست که کسی بدون مطالعه بتواند موضوع جدیدی برای پژوهش طراحی کند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: امروزه شما حتی در درون یک علم هم باید بیایید یک تخصص ریز را انتخاب کنید و سعی کنید در آن حوزه به مطالعات خود عمق ببخشید.
وی افزود: چنانچه امروزه کسی ادعا کند که در همه موضوعات مربوط به علوم قرآنی و حدیث اعم از ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه، مفردات، معناشناسی، وجوه و نظائر، تفسیر، تاریخ تفسیر، سبک‌ها و مکاتب تفسیری، جریان‌های تفسیری، روش‌های تفسیری، رجال، درایه، فقه‌الحدیث، تاریخ حدیث و ... تخصص دارد، به احتمال زیاد گزافه می‌گوید.
وی گفت: هر دانشجویی باید مطابق علاقمندی‌های خود یک یا چند موضوع را از بین موضوعات مختلف این حوزه انتخاب کند و در آن زمینه یک مدت مطالعات کاملاً تخصصی انجام دهد و جدیدترین مقالات و کتابها را در‌ آن موضوع مطالعه کند.
امینی در خصوص تغییر زاویه نگاه به موضوعات گفت: بسیاری از موضوعات را از جهات مختلفی می‌توان مورد مشاهده قرار داد که اغلب بسیاری از این جهات مغفول مانده و تنها از یک یا دو جنبه به موضوع نگاه شده است.
وی با بیان اینکه موضوع قیام امام حسین را از جهات مختلف تاریخی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، جنبه‌های تراژیک، جنبه‌های عرفانی، عقلی و ... می‌توان مورد مطالعه قرار داد، گفت: وقتی به آثار نوشته‌شده در این موضوع نگاه می‌کنیم می‌بینیم بعضی از این جهات تا کنون مورد توجه قرار نگرفته است و می‌توان در موضوعی مثل صفین هم که دهها کتاب و مقاله درباره‌اش نوشته شده است، حرف نو زد.
وی به موضوع غلبه بر الگوهای تثبیت‌شده ذهنی اشاره کرده و گفت: برخی از الگوها در مورد یک موضوع در ذهن ما تثبیت شده و به ما اجازه نمی‌دهد که در آن موضوع نواندیشی و نوآوری کنیم.
وی اظهار کرد: چنانچه فرضیات را کنار بگذاریم و سعی کنیم از نو حوادث را مرور کنیم، چیزهایی می‌بینیم که قبلاً دیده نمی‌شد.
این عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآن و حدیث خوی گفت: دانشجویان چنانچه می‌خواهند موضوع جدیدی برای تحقیق بیابند، نخست باید مطالعات خود را در یک یا چند موضوع فوق‌تخصصی و ریز عمق ببخشند. بعد تلاش کنند به موضوعات از زاویه‌های متفاوت نگاه کنند و الگوهای ثبیت‌شده را در هم بریزند. در این صورت، موضوعات جدید کم کم رخ نشان می‌دهند.
یاد آور می‌شود، نوروز امینی، عضو هیات علمی دانشکده علوم قرآنی خوی، دارای رتبه 2 کشوری آزمون ورودی دکترای تخصصی علوم قرآن و حدیث و دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس تهران؛ دانشجوی پژوهشگر برتر دانشگاه قم در سال 87، سردبیر و عضو هیأت تحریریه نشریه علمی ـ تخصصی احسن‌الحدیث، مولف بیش از ده مقاله علمی ـ پژوهشی ISI و ISC و دهها مقاله علمی در موضوعات تخصصی علوم قرآن و حدیث میباشد