سفارش تبلیغ
صبا ویژن
امور فرهنگی و کانون قرآن و عترت دانشکده علوم قرآنی خوی


 

به گزارش میثم باقرنسب از خوی اولین همایش قرآن کریم،مبانی و شاخصه های تمدن اسلامی" با حضور مسئولان ، اساتید ،طلاب حوزه های علمیه و دانشجویان مراکز آموزش عالی شهرستان در دانشکده علوم قرآنی خوی برگزار شد.

 در این نشست دکتر پیر علیلو عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با اشاره به پیشینه تمدن توحیدی و تمدن اسلامی خاطر نشان کردند: در جامعه مسلمانان متاسفانه در مورد تمدن اسلامی کار بخصوصی انجام نداده اند ولی در مورد قرآن کارهای زیادی صورت گرفته ،تفاسیر متعددی که بیشتر در مباحث معرفتی ،اخلاقی ،فقهی و حقوقی کار شده اند اما بحثی در حوزه تمدن مدنیت و ساخت و سازی که ارتباط تنگاتنگی با حیات انسانی در روی کره زمین دارد انجام نشده است.

وی در ادامه ضمن برشمردن برخی از اقدامات تاریخ نویسان غربی -که به جامعه اسلامی ضربه های سختی وارد کرده اند- افزود: متاسفانه بیشتر کتابهای تمدنی اسلام را خارجی ها برایمان نوشته اند و اینها نیش های خیلی زهر آگینی به جامعه مسلمانان زده اند .

توجه ویژه قرآن به ساخت و ساز توسط بشر در روی کره زمین

دکتر پیر علیلو در ادامه افزود: قرآن کریم توجه ویژ ه ای به موضوع ساخت و ساز توسط بشر در روی کره زمین دارد و با موضوع ساخت و ساز و تمدن بشری از دوره حضرت آدم اشاره میکند.

ایشان در ادامه با اشاره به تاثیرات کتاب آسمانی در زندگی افراد و تمدن بشری افزود: اگر قرآن و تورات نبود انسان گذشته تاریخی خود را ازدست میداد و نمیدانست از کجا آمده و هویت خود را فراموش میکرد ، قرآن کریم و تورات به زندگی انسان هویت داده که از کجا آمده و چه روندی را طی کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکردهای تاریخ نویسان در حوزه های تمدن اسلامی یادآور شد: در کشور ما در مصادیق تمدن اسلامی خوب کار شده است ولی نتوانسته اند قدم های موثری را در حوزه مبنای تمدن اسلامی بردارند و ما باید اینها را مبنا سازی کنیم و مبنای تفکر تمدنی در اسلام را برای مردم توضیح بدهیم .

پیرعلیلو در ادامه با اشاره به تلازم بین صنعت ، دینداری، دینمداری و پیام وحی در قرآن کریم افزودد : قرآن کریم در آیه 37 سوره هود میفرماید : واصنع الفلک باعیننا و وحینا...با توجه با آیه مذکور تلازم بین تمدن و آیات قرآن که اینها یک به یک نشانگر مدنیتی است که بشر دنبال آن است و این مدنیت چیزی خارج از فرمان خدایی نیست- دیده میشود.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه -دولت در زمینه های مختلف فرهنگی ، اقتصادی ، نظامی و صنعتی...که بعضا بر خلاف تمدن اسلامی صورت میگیرد چه اقداماتی را انجام داده است- افزود:از اول انقلاب اسلامی ایران یک اقداماتی در سمت و سو های خاصی انجام شده و با مراجعه به اقدامات دولت ها در بحث سد سازی پزشکی رویان خودروسازی و ... نشان دهنده اینست که در کشور کار بزرگ صنعتی رخ داده است ولی با توجه به اینکه دولت ها قدرتشان محدود است و تمام دولت ها با وجود قدرت های مادی شان در همه حوزه ها نمیتوانند چندان موفق عمل کنند ولی در زمینه نظامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اگر دولت های ما قدرت های داخلی خود را حفظ نمیکردند تا الان اروپا و مدعیان غربی کشور مارا احاطه کرده بودند .

دکتر پیر علیلو در بخش پایانی سخنان خود به سوالات حاضرین در مورد عناصر مهم تمدن در روابط اجتماعی افراد ، نسبت تمدن با ساخت و ساز و نقش ائمه معصومین در ساخت و توسعه تمدن اسلامی پاسخ دادند.

 




      


کانون فرهنگی و هنری الرسول (ص) با حضور مدیر کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان آ- غربی به همت امور فرهنگی در دانشکده علوم قرآنی خوی افتتاح شد.

به گزارش -میثم باقرنسب مسئول روابط عمومی دانشکده علوم قرآنی خوی- حجت الاسلام بیگی مدیر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان آ- غ با اشاره به اقدامات غرب در جهت ضربه زدن به نظام اسلامی گفت: غرب و هم پیمانانشان با راه انداختن جنگ روانی سعی در ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران را دارند و ما باید با حضور در پایگاه های فرهنگی کشور اقدامات غربی ها را خنثی کنیم.

حجت الاسلام بیگی در ادامه با اشاره به تاریخچه تشکیل کانونهای فرهنگی و هنری مساجد در کشور تصریح کرد. در سال 1373 با دستور صریح مقام معظم رهبری که در اثر شبیحخون فرهنگی که حضرت آقا فرمودند توسط مغزهای متفکر اسلامی آن زمان وطبق مصوبه شورای عالی انقلاب بسیج کردیم و الان 21 سال از آن زمان میگذرد و روز به روز این امر مهم، با قدرت تمام ، فعالیت های خود در جهت اعتلای فرهنگ ناب محمدی (ص) درخشان تر میکند .

مدیر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان آ- غ افزود : درکشور 18هزار کانون فرهنگی و هنری زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی در مساجد کشور به فعالیت خود میپردازند و در استان ما 600 تا کانون فرهنگی و هنری داریم که 20 کانون تخصصی و 26 تا کانون های نورهستند که به فعالیت خود ادامه میدهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعتراف وزیر امور خارجه وقت آمریکا خاطر نشان کرد : 6 سال پیش وزیر امور خارجه وقت آمریکا اعلام کرد که ما در سه ناحیه از ایران میترسیم و هراس داریم و این سه تا را در آینده یک قدرت بزرگ در این منطقه میبینیم که یکی مقام ولایت فقیه ، دومی مقام پایگاه های بسیج و سومین مقام کانون های فرهنگی و هنری مساجد در کشور است .

حجت الاسلام بیگی در ادامه افزود: این سه مقوله در واقع وزیر خارجه وقت آمریکا 6 سال پیش اعلام کردکه ما از این سه امر مهم هراس داریم. ولایت فقیه برای ما یک نعمت الهی است .بسیج یک شجره طیبه است و کانونهای فرهنگی وهنری پایگاه های اصلی ماست .

مدیر کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان آ- غ در تتمه سخنان خود با اشاره به فرامین مقام معظم رهبری در مورد فرهنگ تاکید کرد : مقام معظم رهبری فرهنگ را به منزله ی تنفس نسبت به بدن میدانند و میفرمایند فرهنگ یک چیزی است که انسان لازم است خون اش را در راه آن فدا کند و این بدین معنی است که نباید فرهنگ فدای انسان شود و اینطور نیست که فرهنگ اولویت اش با اقتصاد نباشد بلکه میفرماید فرهنگ همچون تنفسی که به بدن نیاز هست و اگر تنفس نباشد زندگی انسان مقدور نخواهد بود عین آن هم اگر فرهنگ هم به بدنه اقتصاد وارد نشود اقتصاد مملکت از بین رفته و فلج خواهد بود و لذا ما با لبیک گفتن به فرامین مقام معظم رهبری ، باید منویات رهبری مان را آویزه گوشمان کنیم ونشان دهیم که ما حاظریم در راه فرهنگ و کانونهای فرهنگی مساجد خونمان را فدای فرهنگ کنیم .