رئیس دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم:رئیس دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم

آیت الله العضمی خویی از برجسته ترین مراجع شیعه جهان اسلام است.

دکتر احمد عابدی رئیس دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم در کنگره آیت الله العظمی خویی گفت: آیت الله العضمی خویی از برجسته ترین مراجع شیعه جهان اسلام است.

به گزارش خبرنگار ایحاء از خوی ،اولین کنگره بزرگداشت آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی با حضور افزون بر 400 نفر از علما، اندیشمندان و شاگردان آن عالم ربانی در زادگاهش شهرستان خوی برگزار شد.


در این کنگره که با هدف معرفی شخصیت و دیدگاه های آیت الله العظمی خویی و بررسی آثار ، تالیفات در حوزه های علوم قرآنی، تفسیر و رجال آن روحانی برجسته شیعه برگزار شد  علما و دانشمندانی از شهرهای قم، تهران، استان آذربایجان غربی و تعدادی از نوادگان آن حضرت نیز حضور داشتند.

آیت الله احمد عابدی در مراسم افتتاحیه کنگره آیت الله العظمی خویی، با اشاره به ناشناخته ماندن شخصیت ایشان در ایران اظهار کرد: مرحوم حضرت آیت الله العظمی خویی در کشورهای آمریکایی، آفریقایی و اروپایی شناخته شده‌تر از ایران هستند و این مظلومیت وی را می‌رساند و باید در این رابطه تلاش بیشتری انجام پذیرد تا زمینه‌های شناخت مردم و جوانان از وی افزایش یابد  .

استاد حوزه و دانشگاه یکی از کتب مهم خویی را کتاب البیان ایشان دانست و گفت: حضرت آیت الله خویی در این کتاب بحث اعجاز قرآن را بیان کرده‌اند  .

وی افزود: از ابتدای اسلام تا کنون همه قبول داشته‌اند که قرآن معجزه خداوند است اما اکنون نویسندگانی ظهور کرده‌اند که در آن رابطه تشکیک وارد می‌کنند و این ناشی از عدم شناختشان از قرآن و اعجازش است  .

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کشور، بحث خویی در اعجاز قرآن را برترین مبحث در حوزه تفسیر عنوان کرد و اضافه کرد: آیت الله خویی در کتاب البیان اعجاز قرآن را، وجه عالی‌ترین معارفی دانسته که در قرآن ذکر شده است  .

آیت الله عابدی اشارات ایشان به برخی مباحث ظاله وارد شده در کتب انجیل و تورات درباره معرفت خداوند را از دیگر مباحث کتاب البیان دانسته و تصریح کرد: آقای خویی عبارت‌هایی از تورات و انجیل نقل می‌کند که چه نسبت های ناروایی به انبیای الهی و خود خداوند داشته شده  است.


آیت الله العظمی خویی یکی از بزرگان حوزه دین و اندیشه های اسلامی جهان تشیع است که در سال 1317 هجری قمری در خوی متولد شد و پس از گذراندن دوره مقدماتی تحصیلات حوزی به نجف اشرف مهاجرت کرد و پس از سال ها تحصیل و تدرس و به یادگار گذاشتن ده ها جلد کتاب، رساله و حاشیه نویسی در سال 1370 بر اثر کهولت به دیدار حق شتافت.